• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
4

شرکت چینی در جده خط مونتاژ هواپیما راه‌اندازی می‌کند

  • کد خبر : 7275
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۲
شرکت چینی در جده خط مونتاژ هواپیما راه‌اندازی می‌کند
در گرماگرم تعمیق روابط عربستان و چین و تلاش پادشاهی سعودی برای توسعه صنعت نوپای تولید در این کشور، گروه هوانوردی سعودیا فرصت راه اندازی یک خط مونتاژ هواپیما در جده را در اختیار شرکت هواپیماهای تجاری چین موسوم به کماک (Comac ) قرار داده است.

به گزارش نشنال نیوز، عبدالله الشهرانی، سخنگوی خط هوایی سعودیا در حاشیه مجمع آینده هوانوردی در ریاض به نشریه نشنال گفت: شرکت هواپیمایی این گروه در حال مذاکره با شرکت کماک چینی برای درک بهتر مشخصات و عملکرد جت باریک پیکر C919 نیز هست.

آقای الشهرانی گفت که در اوایل این هفته، هی دانگ فنگ، رئیس شرکت کماک از دفتر مرکزی گروه سعودی و دهکده MRO متعلق به شرکت خدمات هوانوردی سعودیا تکنیک در جده بازدید به عمل آورده است. قرار است این مجتمع تخصصی تعمیر، نگهداری و بازسازی هواپیما با مساحت حدود یک میلیون متر مربع، در سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری رسیده و به مکانی برای تولید شرکت‌های جهانی هوافضا تبدیل شود.

الشهرانی در خصوص دیدار رئیس کماک گفت: “ما در این سایت بزرگ فرصت‌های تولید را به ایشان معرفی کردیم و ایشان نیز نسبت به فرصت بالقوه کماک برای حضور در خاورمیانه ابراز علاقه‌مندی کرد. البته این گفتگوها همه در حد صحبت بود و هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا کماک به فکر افتتاح کارخانه در منطقه‌ای است که در حال حاضر خریدار هواپیماهای این شرکت نیست، گفت که این فرصت بالقوه به شرکت سازنده هواپیما کمک می‌کند تا به پایگاه‌های تولیدی خود تنوع بخشیده و حضور خود را در بخش هوانوردی در حال رشد سریع خاورمیانه تثبیت کند.

این گفتگوها در ماه فوریه و پس از بازدید یک هیئت بلندپایه هوانوردی غیرنظامی عربستانی از دفتر مرکزی کماک در شانگهای (که در آن هواپیماهای C919 و ARJ21 مونتاژ می‌شوند)، مطرح شد. صالح الجاسر وزیر حمل و نقل عربستان سعودی پیش از این از کارخانه تولیدی کماک بازدید کرده بود.

عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، قصد دارد بخش تولید داخلی خود را برای تنوع بخشیدن به اقتصاد غیرنفتی، ایجاد شغل برای شهروندان، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد یک بخش خصوصی قوی توسعه بخشد. همچنین برای به راه انداختن تولید، به اشتراک گذاری دانش فنی، توسعه قابلیت های محلی، آموزش شهروندان و راه انداختن سایت‌های تولیدی در این کشور با شرکت‌های بین المللی همکاری می‌کند.

بررسی  جت‌های کماک

گروه سعودی، مالک شرکت هواپیمایی سعودیا و ایرلاین ارزان قیمت فلایدیل، به تازگی صد و پنج فروند هواپیمای ایرباس باریک پیکر سفارش داده که بزرگترین سفارش این هواپیما تا کنون بوده است.

الشهرانی در ادامه گفت: “شرکت سعودیا آماده بررسی انواع هواپیماها است و ما در حال مذاکره با کماک هستیم تا درباره C919 بیشتر بدانیم.”

آیا ما علاقه مند به شناخت هواپیما، کنترل پرواز و مشخصات آن هستیم؟ بله و می‌خواهیم درباره سابقه عملکرد آن‌ها بیشتر بدانیم زیرا در حال حاضر تعداد کمی از این هواپیماها در حال پرواز هستند. این تمایل فقط محدود به شرکت کماک نیست، حتی در مورد هواپیماهای سایر تولیدکنندگان نیز همین رویکرد را داریم. می‌خواهیم فهرستی از  هواپیماها داشته باشیم تا بتوانیم آنها را به عنوان گزینه در نظر بگیریم.»

وی افزود: “البته هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده و مذاکرات تنها در مرحله بررسی و شناخت است.”

شرکت کماک، هواپیمای C919 را جایگزین مناسبی برای ایرباس A320neo و بوئینگ ۷۳۷ مکس می‌داند، زیرا هر دو شرکت بزرگ تولیدکننده هواپیما برای تامین تقاضا برای هواپیماهای جدید در تلاشند و بوئینگ با یک سری بحران‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

این هواپیماساز چینی در جایگاه یک تازه وارد به بازاری قراردارد که در اختیار بوئینگ و ایرباس است و قصد دارد بخشی از سهم بازار این دو شرکت را از آن خود کند.

با این حال، بیشتر سفارشات این شرکت در حال حاضر از جانب خطوط هوایی و اجاره‌کنندگان هواپیماهای چینی است.

مدیر شرکت هواپیمایی سعودیا در پاسخ به سوالی درباره تلقی اولیه عربستان از هواپیماهای کماک گفت: برداشت ما این است که تمایل جدی برای تولید هواپیماهای قابل اعتماد وجود دارد و متوجه علاقه تولید کننده به منطقه خاورمیانه شدیم.

الشهرانی گفت هیئتی از گروه سعودیا تا پایان سال جاری از کارخانه کماک در شانگهای برای شرکت در جلسات و نمایش پرواز بازدید خواهد کرد. وی گفت: ما از این مرکز بازدید و محصول آنها را آزمایش خواهیم کرد.

روابط عربستان و چین

مذاکرات هوانوردی بین دو شرکت در حالی انجام می‌شود که روابط سیاسی و اقتصادی بین ریاض و پکن در حال تقویت است. به گفته سخنگوی سعودیا، این ادامه روابط گسترده بین عربستان سعودی و چین است. اعتماد به محصولات و گشایش بین دو بازار وجود دارد.

روابط نزدیک‌تر، حمایت و سرعت بخشی به شراکت‌ها و توافق‌های اقتصادی میان دو کشور را میسر می‌کند.

الشهرانی گفت که اگر شرکت دولتی کماک تصمیم به تاسیس یک خط مونتاژ در عربستان بگیرد، از حمایت وزارت سرمایه گذاری برخوردار خواهد شد زیرا این اقدام، حرکتی در راستای تلاش‌ برای بومی سازی تولید هواپیما است. “همه درها برای حضور کماک در عربستان باز است.”

آقای دانگ فنگ، رئیس کماک، روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع آینده هوانوردی، بازار عربستان سعودی را مورد توجه قرار داد.

او گفت: “کماک قصد دارد با تقویت توسعه حمل و نقل عربستان سعودی، به ارتباط جهانی و تنوع بخشی کمک کند.”

او گفت این شرکت می‌تواند از سه طریق به عربستان سعودی کمک کند تا ارتباطات هوایی خود را تقویت کند. نخست اینکه با توجه به قلمرو وسیع، اقتصاد قوی و نیاز به حمل و نقل افراد و کالاها، به کارگیری هواپیمای باریک پیکر C919 می تواند به بازار داخلی عربستان خدمت کند.

دوم، این شرکت می‌تواند عربستان سعودی را به بازارهای کشورهای همسایه‌ که جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر و ۱۸۰ فرودگاه در سراسر شبه جزیره عربستان، منطقه منا و ترکیه دارد، متصل کند.

سوم، هواپیمای پهن پیکر C929 کماک می‌تواند به عربستان کمک کند تا به یک مرکز حمل و نقل هوایی جهانی تبدیل شود.

او گفت: “ما امیدواریم که با توسعه کماک، بتوانیم پویایی و نوآوری بیشتری را به صنعت و همچنین گزینه‌های بیشتری به مشتریان خود ارائه دهیم و فرصت‌های بیشتری را برای تامین کنندگان خود فراهم کنیم.”

تلاش برای فروش کماک در حالی است که عربستان برای هفت سال آینده اهداف بلندپروازانه‌ای را در زمینه حمل و نقل هوایی و گردشگری تعیین کرده است. هدف این کشور جابجایی سالانه ۳۳۰ میلیون مسافر، افزایش مقاصد سفرها به ۲۵۰  مقصد و جذب ۱۵۰ میلیون گردشگر – ۷۰ میلیون نفر از گردشگران خارج از کشور – تا سال ۲۰۳۰ است.

رشد گردشگری چین

گلوریا گوارا، مشاور ارشد وزارت گردشگری در حاشیه این نشست به نشریه نشنال گفت: پکن یک شریک استراتژیک برای ریاض است و هدف افزایش تعداد گردشگران چینی بازدید کننده از عربستان سعودی تا سال ۲۰۳۰ به چهار تا پنج میلیون نفر است.

خانم گوارا که پیش از این رئیس و مدیر اجرایی شورای جهانی سفر و گردشگری و همچنین وزیر سابق گردشگری مکزیک بود، گفت: “بازار چین برای ما یک بازار با اولویت بسیار بالا است.”

“من معتقدم که چینی‌ها به فرهنگ، غذا و ماجراجویی علاقه‌مند هستند و ما برای آنها پیشنهادات جذابی داریم.”

او افزود برای افزایش تعداد گردشگران چینی، انعقاد قراردادهای دولتی برای تسهیل صدور ویزا، ارتباطات هوایی بیشتر و تقویت دیدگاه سفر به عربستان در میان گردشگران چینی به عنوان یک مقصد گردشگری، ضروری است.

شرکت هواپیمایی ایر چاینا در ماه می خط پرواز جدیدی بین پکن و ریاض راه اندازی کرده است و پس از چاینا سادرن و ایسترن ایرلاین، سومین شرکت هواپیمایی است که دومین اقتصاد بزرگ جهان را به عربستان متصل می‌کند. همچنین، عربستان سعودی با شرکت‌های بزرگ مسافرتی در چین مانند Trip.com و سایرین قراردادهایی را امضا کرده تا “اطمینان حاصل کند که وقتی چینی ها به فکر سفر و گردشگری هستند، در سبد انتخاب‌ آنها عربستان سعودی هم قرار دارد.”

این وزارتخانه همچنین در تلاش است تا هتل‌های چینی را به این کشور جذب کند تا به مهمانان چینی پیشنهادهای مناسبی ارائه کند.

تابلوهایی به زبان چینی در قسمت ورودی فرودگاه ریاض موجود است و راهنمایان تور که به زبان چینی صحبت می‌کنند نیز بخشی از تلاش برای جذب گردشگران چینی است.

چین یکی از آخرین بازارهایی بود که پس از همه‌گیری کرونا به روی سفرهای بین‌المللی بازگشایی شد و مسافران این کشور توانستند ابتدا به مقاصد داخلی و سپس به خارج از کشور مسافرت کنند.

خانم گوارا گفت: ترافیک مسافران چینی ” افزایش چشمگیری خواهد یافت… ما تمام کارهای لازم را انجام می دهیم تا مطمئن شویم که آماده هستیم”.

سال گذشته، عربستان سعودی پذیرای ۱۰۴ میلیون نفر گردشگر بود که ۲۷٫۴ میلیون نفر از خارج و ۷۷ میلیون نفر مسافران داخلی بودند.

هدف‌گذاری این کشور تا سال ۲۰۳۰، ۱۵۰ میلیون گردشگر اعم از ۷۰ میلیون نفر گردشگر بین‌المللی و ۸۰ میلیون نفر گردشگر داخلی است.

منبع: thenationalnews

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7275

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.