• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
0

ساخت اولین نیروگاه حرارتی خورشیدی جهان با دو برج کانون در چین

  • کد خبر : 8048
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
ساخت اولین نیروگاه حرارتی خورشیدی جهان با دو برج کانون در چین
این روزها منظره‌ای خارق‌العاده در نزدیکی شهرستان گواژو در استان گانسو چین به چشم می‌خورد: حدود 30 هزار آینه متحرک که به سمت دو برج عظیم مرکزی نشانه رفته‌اند. این مجموعه، نیروگاه حرارتی خورشیدی جدید چین با دو برج کانون است.

به گزارش یاهو، مردم سراسر جهان کم‌کم به دیدن پنل‌های خورشیدی عادت می‌کنند، ولی انرژی حرارتی خورشیدی کمی با آنها تفاوت دارد.

در نیروگاه جدید چین به جای پنل‌های خورشیدی از هزاران آینه استفاده می‌شود که هر کدام تا ۹۴ درصد نوری را که به آنها می‌رسد منعکس می‌کنند. در نتیجه مقدار بسیار زیادی نور روی سطح نسبتا کوچک برج‌ها متمرکز می‌شود و گرمای فوق‌العاده زیادی به وجود می‌آورد، به حدی که می‌توان با آن فلزات را از سنگ معدن استخراج کرد.

نیروگاه حرارتی خورشیدی هم مثل نیروگاه‌های زغال‌سنگی و هسته‌ای از گرما برای تبدیل آب به بخار استفاده می‌کند، و بخار آب توربین‌های مولد برق را می‌چرخاند.

این نیروگاه مقدار زیادی نمک گداخته هم دارد که گرما را ذخیره می‌کند و هنگامی که خورشید نمی‌تابد، تولید بخار با کمک گرمای نمک‌ها ادامه می‌یابد. با این روش می‌توان به صورت دائمی و ۲۴ ساعته از انرژی خورشیدی بهره‌برداری کرد.

برای به حداکثر رساندن مقدار نور خورشید جذب شده، آینه‌های اطراف برج‌ها می‌چرخند و خورشید را در آسمان دنبال می‌کنند. بنابر این هنگام صبح بیشتر آینه‌ها رو به برج شرقی هستند و بعد از ظهرها گروهی از آنها به سمت برج غربی می‌تابند.

به گفته مدیر پروژه نیروگاه، آینه‌هایی که در ناحیه بینابینی قرار گرفته‌اند نور را به طرف هر دو برج منعکس می‌کنند و انتظار می‌رود که با این نوع طراحی، بازدهی ۲۴ درصد افزایش یابد.

حتی می‌توان با افزودن برج‌های بیشتر، بازدهی را بیش از اینها بالا برد.

برج‌های گواژو تنها بخشی از مجموعه چندین نیروگاه انرژی پاک – از جمله انرژی بادی، خورشیدی و حرارتی خواهند بود که در مجموع سالانه ۸/۱ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید، و از انتشار حدود ۷/۱ میلیون تن کربن جلوگیری می‌کنند.

اخیرا کلنگ احداث بزرگ‌ترین برج خورشیدی جهان از نظر ظرفیت نیز در چین به زمین خورد.

منبع: yahoo

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=8048

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.