• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
1

درمان دیابت با روش سلول درمانی برای اولین بار در جهان

  • کد خبر : 7751
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
درمان دیابت با روش سلول درمانی برای اولین بار در جهان
سلول درمانی که درمان سلولی یا سیتوتراپی  نیز نامیده می‌شود  نوعی درمان است که در آن سلول‌های بنیادی به بیمار پیوند زده می‌شود.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، گاهی این کار با تزریق سلول‌های زنده و دست نخورده انجام می‌شود. برای نمونه سلول‌های T که قادرند از طریق ایمنی با واسطه‌های سلولی با سلول‌های سرطانی مبارزه کنند، می‌توانند به منظور ایجاد ایمنی در دوره درمان، به بیمار تزریق شوند. سلول درمانی از قرن نوزدهم از زمانی که دانشمندان، تزریق مواد حیوانی را به منظور جلوگیری و درمان بیماری‌ها مورد آزمایش قرار دادند مورد استفاده قرار گرفت.

سلول درمانی به پیوند سلول زنده از خود فرد یا فرد سالم دیگر با هدف بازسازی بافت بدن گفته می‌شود. سلول‌ها کارخانه‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند اثرات درمانی را از طریق روش‌های متعددی اعمال نمایند. سلول‌ها می‌توانند در محل آسیب لانه گزینی کنند، مواد محرک رشد ترشح کنند و در برخی موارد به سلول‌های دیگری تبدیل شوند. این تطبیق پذیری باعث می‌شود سلول درمانی به‌طور قدرتمندی عمل کند و امکان بالایی برای درمان بیماری‌های غیرقابل برگشت فراهم نماید.

اولین سلول درمانی در قرن نوزدهم انجام شد و اولین پیوند موفق مغز استخوان در انسان در سال ۱۹۶۹ انجام شد.

بر اساس آمار موجود، طی ۱۵ سال گذشته ۳۰ میلیون سلول درمانی در دنیا انجام شده ‌است و تاکنون ۱۹ فرآورده سلول درمانی و ژن درمانی تاییدیه آمریکا را دریافت کرده‌اند.

در چین برای اولین بار با استفاده از این روش درمانی توانستند یک مرد ۵۹ ساله مبتلا به دیابت نوع ۲ که نیاز به چندین تزریق انسولین روزانه داشت را درمان کنند، این بیمار به مدت ۲۵ سال با دیابت نوع ۲ زندگی می‌کرد و در معرض خطر جدی عوارض این بیماری بود. او در سال ۲۰۱۷ پیوند کلیه انجام داد، اما بیشتر عملکرد جزایر پانکراس خود را که سطح گلوکز خون را کنترل می‌کند، از دست داده بود و هر روز به چندین تزریق انسولین متکی بود.

این بیمار اکنون ۳۳ ماه است که بدون انسولین است و هیچ داروی دیگری مصرف نمی‌کند و این امر به سایر مبتلایان به دیابت امیدواری داده است.

این روش درمانی برای بیمارانی که با دیابت مبارزه می‌کنند یک نور امیدی را ارائه می‌دهند. این روش درمانی برای بیماری دیابت برای اولین بار در جهان استفاده شده است.

سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرده که شمار مبتلایان به دیابت را ۴۲۲ میلیون نفر در جهان تخمین زده و گفته است که این بیماری به مشکلی اساسی برای کشورهای فقیرتر جهان تبدیل می‌شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7751

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.