• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
0

دانشمندان چینی و کشف حباب‌های پلاسمایی با قدرتمندترین رادار جهان

  • کد خبر : 7760
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۳۰
دانشمندان چینی و کشف حباب‌های پلاسمایی با قدرتمندترین رادار جهان
دانشمندان چینی ادعا کرده‌اند که با استفاده از رادار بسیار قدرتمند خود به نام لارید، کشف بزرگی انجام داده‌اند. این سامانه به آن‌ها امکان می‌دهد تا به طور همزمان حباب‌های پلاسما در استوا را بر فراز اهرام مصر و جزایر میدوی در اقیانوس آرام شناسایی کنند.

این توسعه، چین را به عنوان پیشرو در تحقیقات یونوسفر مطرح کرده و این کشور را به اولین کشوری تبدیل کرده است که می‌تواند چنین ناهنجاری‌هایی را در زمان واقعی ردیابی کند.

رادار لارید (LARID) که توسط مؤسسه زمین‌شناسی و ژئوفیزیک (Institute of Geology and Geophysics) تحت نظارت آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) توسعه یافته، توانایی منحصربه‌فردی در شناسایی حباب‌های پلاسما دارد که می‌توانند ارتباطات ماهواره‌ای و سامانه‌های جی‌پی‌اس (GPS) را با اختلال مواجه کنند. این حباب‌ها زمانی شکل می‌گیرند که مقادیر زیادی از الکترون‌ها به طور ناگهانی از یونوسفر ناپدید می‌شوند و مناطق وسیعی از الکترون‌های خالی را ایجاد می‌کنند. تا کنون، ردیابی و مشاهده این حباب‌ها در زمان واقعی چالش‌برانگیز بوده است.

قابلیت‌های بی‌نظیر رادار لارید

گزارش‌ها حاکی از آن است که این کشف بزرگ در سال گذشته و در طی طوفان خورشیدی از ۴ تا ۶ نوامبر به دست آمده است. سامانه لارید با موفقیت پژواک‌های راداری از حباب‌های پلاسما را که بر فراز شمال آفریقا و اقیانوس مرکزی آرام شکل می‌گرفتند، شناسایی کرد. برد بی‌نظیر این رادار به دانشمندان امکان داد تا این حباب‌ها را در حین شکل‌گیری و حرکت در مناطق جدا شده توسط فواصل وسیع، ردیابی کنند. آنچه این دستاورد را به ویژه قابل توجه می‌کند، مقیاس قابلیت‌های لارید است. این رادار که در جنوب چین قرار دارد، برد تشخیص خود را از ۳,۰۰۰ کیلومتر به بیش از ۹,۰۰۰ کیلومتر افزایش داده است. این برد گسترده تقریبا تا هاوایی در شرق یا لیبی در غرب می‌رسد.

 تشخیص حباب‌های پلاسمایی در فاصله ۹۶۰۰ کیلومتر

پیشرفت‌ در پردازش سیگنال و مدل‌های شبیه‌سازی ژئوفیزیکی این امکان را فراهم کرده است. محققان چینی معتقدند که این کشف تأثیرات بزرگی بر سامانه‌های ارتباطی و ناوبری جهانی خواهد داشت و امکان کاهش تأثیرات منفی حباب‌های پلاسما بر سیگنال‌های ماهواره‌ای را فراهم می‌کند. لارید با دو سامانه رادار فرکانس بالا (HF) که به سمت شرق و غرب قرار دارند، کار می‌کند.

کاربردهای نظامی و راهبردی رادار لارید

لارید در محدوده فرکانسی ۸-۲۲ مگاهرتز کار می‌کند و شامل دو زیرسامانه رادار است که هر کدام دارای ۲۴ آنتن گیرنده-فرستنده هستند که به سمت شرق و غرب قرار دارند. سامانه آرایه فازی دیجیتال پیشرفته آن امکان تنظیمات در زمان واقعی پارامترهای تشخیص، مانند فرکانس، برد و کدگذاری رادار را فراهم می‌کند و تطبیق‌پذیری و کارایی آن را افزایش می‌دهد. سامانه‌های راداری سنتی با اهدافی که فراتر از افق قرار دارند به دلیل انحنای زمین مشکل دارند. در مقابل، لارید از امواج الکترومغناطیسی با توان بالا استفاده می‌کند که بین یونوسفر و زمین بازتاب می‌شوند و به آن امکان می‌دهد این محدودیت را برطرف کند.

پیش‌ازاین، سامانه‌های راداری با چنین قابلیت‌های گسترده‌ای فراتر از افق به دلیل پیچیدگی انتشار امواج رادیویی و تأثیر شرایط آب‌وهوایی شدید؛ مانند طوفان‌های ژئومغناطیسی بر وضوح سیگنال، غیرعملی تلقی می‌شدند. با وجود این چالش‌ها، لارید به طور قابل‌توجهی موفقیت‌آمیز بوده و دارای پیامدهای نظامی مهمی است. شناسایی حباب‌های پلاسما می‌تواند تأثیر زیادی بر عملیات نظامی مدرن، به‌ویژه ارتباطات ماهواره‌ای و سامانه‌های GPS داشته باشد.

منبع: eurasiantimes

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7760

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.