این خط جدید تا اوایل سال ۲۰۲۶ بهطور کامل عملیاتی خواهد شد و با افتتاح این واحد، شبکه جهانی خطوط نهایی مونتاژ ایرباس به ۱۰ مرکز در سراسر جهان میرسد که شامل دو مرکز در چین و دو مرکز در ایالات متحده است.
ایرباس در بیانیهای رسمی اعلام کرد که این اقدام بخشی از برنامه جهانی افزایش تولید است. به گفته تحلیلگران، در حال حاضر ایرباس حدود ۶۰ فروند از خانواده ای۳۲۰ نئو (A320neo)را در ماه تولید میکند. خانواده ای۳۲۰ نئو رقیب مستقیم مدلهای بوئینگ ۷۳۷ مکس (Boeing 737 MAX) و سی۹۱۹ (C919) ساخت شرکت چینی کومک (COMAC) به شمار میرود که نرخ تولید پایینتری دارند.
توسعه همزمان در آمریکا و چین با هدف حفظ توازن تجاری
افتتاح خط جدید در چین تنها یک هفته پس از راهاندازی دومین خط نهایی مونتاژ ایرباس در ایالت آلاباما در ایالات متحده انجام شد. کارشناسان صنعت هوافضا معتقدند برگزاری این دو مراسم افتتاحیه بهصورت متوالی با هدف حفظ تعادل در فضای رقابتی میان چین و آمریکا انجام گرفته است؛ فضایی که در پی تشدید جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن در سالهای اخیر، حساستر از گذشته شده است.
ایرباس نخستین بار در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ برنامه توسعه خطوط مونتاژ در خارج از اروپا را اعلام کرده بود، در حالی که روابط واشنگتن و پکن درگیر جنگ تجاری طولانیمدت شده بود. با این وجود، ایرباس تلاش دارد با حفظ بیطرفی، هم به بازار گسترده چین دسترسی داشته باشد و هم جایگاه خود را در بازار آمریکا حفظ کند؛ حرکتی که این شرکت را به یکی از متعادلترین بازیگران در صنعت هوایی جهان تبدیل کرده است.
منبع: reuters


