• امروز : شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 19 April - 2025
3

احتمال افت ۲۰ میلیارد دلاری سود سالانه مونتاژکنندگان خارجی خودرو در چین

  • کد خبر : 9102
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
احتمال افت ۲۰ میلیارد دلاری سود سالانه مونتاژکنندگان خارجی خودرو در چین
به اعتقاد تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری یوبی‌اس، تشدید رقابت با تولیدکنندگان داخلی و تغییر سریع ذائقه بازار به سمت خودروهای برقی و هوشمند ممکن است باعث کاهش 20 میلیارد دلاری سود سالانه خودروسازان خارجی در چین شود.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، مدیر واحد تحقیقات خودرو چین در یوبی‌اس می‌گوید کاهش تقاضا برای برندهای خارجی، به مازاد ظرفیت ۱۰ میلیونی این خودروها منجر خواهد گردید و خودروسازان خارجی باید راهبردهای خود برای بازار چین را ارزیابی و اصلاح کنند.

وی می‌افزاید که سهم بازار و سود خودروسازان برتر چینی همچنان افزایش خواهد یافت و با توجه به کاهش تولید برندهای خارجی و توقف حمایت مالی دولت از تولیدکنندگان دولتی زیان‌ده، برخی از شرکت‌های بزرگ چینی می‌توانند سود خود را تا سال ۲۰۳۰ به دو برابر برسانند.

هم‌اکنون رقابت شدیدی بین خودروسازان خارجی و داخلی در چین وجود دارد و تولیدکنندگان مرتبا در حال کاهش قیمت و ارائه «آپشن‌های» جدید برای جذب مشتریان هستند. از سوی دیگر احتمال افزایش نرخ تعرفه در  آمریکا و اتحادیه اروپا، بازار صادراتی خودروسازان چینی را تهدید می‌کند.

با وجود سودهای اندک ناشی از جنگ قیمتی، بازار خودروی چین امسال را با فروشی چشمگیر به پایان خواهد رساند. حجم فروش عمده ماهانه خودروهای سواری در این کشور در ماه اکتبر به ۲٫۷۳ میلیون دستگاه رسید که بالاترین رقم طی ۱۰ سال اخیر است و افزایش ۱۲ درصدی نسبت به بازه مشابه سال قبل و رشد ۹ درصدی نسبت به ماه سپتامبر ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد. بیش از نصف خودروهای سواری فروخته شده در اکتبر ۲۰۲۴ از نوع برقی (EV) بوده‌اند.

به گفته کارشناسان یوبی‌اس، سهم بازار خودروسازان خارجی در چین از سال ۲۰۱۷ روندی نزولی داشته، ولی این روند در سال ۲۰۲۴ شدت گرفته است.

سال ۲۰۲۴ برخی برندهای خارجی از جمله هوندا، نیسان و فولکس‌واگن تولیدشان را در چین کاهش داده و کارخانه‌های خود در این کشور را تعطیل کردند.

البته خودروسازان خارجی که در بخش محصولات خاص و لوکس فعالیت دارند نسبت به سازندگان محصولات معمولی و پرتیراژ از تاب‌آوری بیشتری برخوردارند.

خودروسازان خارجی باید از رقابت مستقیم با شرکت‌های داخلی پرهیز نموده و محصولاتی را در چین عرضه کنند که با ویژگی‌های منحصر به‌فرد و ممتاز، از برندهای داخلی متمایز باشند.

به‌علاوه باید ظرفیت استفاده از انواع دیگر قراردادها را هم مورد توجه و بررسی قرار دهند (مثلا همکاری با تامین‌کنندگان فناوری و قطعه‌سازان چینی به جای سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازان چینی).

بهره‌گیری از زنجیره تامین خودرو و فناوری‌های EV هوشمند چین نقشی حیاتی در موفقیت بلندمدت خودروسازان خارجی خواهد داشت.

به گفته رئیس کمیته تجارت پارلمان اروپا، این اتحادیه مشغول مذاکره با پکن در مورد پیدا کردن جایگزینی برای تعرفه‌های گمرکی EVهای چینی (از جمله تعیین حداقل قیمت برای صادرات EV از سرزمین اصلی به اروپا) است، ولی برخی مقامات دیگر اتحادیه اروپا گفته‌اند که هنوز تا رسیدن به توافق راه درازی در پیش دارند.

تعیین حداقل قیمت کماکان محدودیت‌هایی برای فروش سازندگان EV چینی در اروپا به وجود می‌آورد، اما در مقایسه با تعرفه، می‌تواند سود بیشتری برای خودروسازان به همراه داشته باشد.

یوبی‌اس تخمین می‌زند که با توجه به زمان تعطیلات سال نو قمری، دور بعدی کاهش قیمت در بازار خودرو چین در سه ماهه اول سال آینده اتفاق خواهد افتاد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=9102

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.