این کشتی که برای صنعت سنگین کشتیرانی COSCO ساخته میشود، بخشی از تلاش برای استفاده از کشتیهای برقی در سراسر منطقه یانگ تسه است. این اولین کشتی از دو کشتی کانتینری رودخانهای است که برای این عملیات ساخته شده است.
این کشتی در تاریخ ۲۶ ژوئیه در کارخانه کشتی سازی یانگژو شناور شد و در حال حاضر با شماره بدنه N997 شناخته میشود. مونتاژ اسکله خشک این کشتی در مارس ۲۰۲۳ پس از شروع پروژه در دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شد. قرار است این کشتی آزمایشات دریایی را در اواخر سپتامبر آغاز کند و تحت بررسی کامل سیستم قدرت قرار خواهد گرفت.
طول این کشتی ۳۹۳ فوت با ارتفاع تقریباً ۷۷٫۵ فوت و ۱۰۰۰۰ تن ظرفیت است. این کشتی دارای نوعی طراحی برای ارائه مانور مناسب در امتداد یانگ تسه با ظرفیت حمل تا ۷۰۰ TEU خواهد بود. این کشتی برای حرکت در مسیری به طول بیش از ۶۰۰ مایل در امتداد رودخانه و دریا طراحی شده است.
گزارشها حاکی از آن است که این کشتیها بزرگترین ظرفیت باتری نصب شده را خواهند داشت که تاکنون در یک کشتی قرار گرفته است. این کشتیها از نوعی باتری کانتینری با ۳۶ ظرف قابل تعویض به عنوان منبع انرژی استفاده میکنند. آنها در طول مسیر باتریها را با باتریهای شارژ شده در ایستگاهها تعویض خواهند کرد.
نیروی محرکه هر یک از کشتیها از دو موتور اصلی ۹۰۰ کیلوواتی تامین میشود. هنگامی که این پروژه در سال گذشته رونمایی شد،COSCO اعلام کرد که باتریهای کانتینری به اندازه یک کانتینر ۲۰ فوتی با ظرفیت ۵۰۰۰۰ کیلووات ساعت خواهند بود.
علاوه بر این، آنها از یک سیستم مدیریت کشتی هوشمند برای افزایش کارایی استفاده خواهند کرد که این سیستم قادر خواهد بود به طور هوشمند مصرف انرژی را بر اساس نیازهای کشتی تنظیم کند و سرعت کشتی را با توجه به زمان رسیدن، جریان آب، ظرفیت باتری و سایر عوامل برنامه ریزی کند.
ساخت و ساز N998، دومین کشتی الکتریکی هم در ماه می آغاز شد. به گفته مقامات چینی، این کشتیها اولین دسته از کشتیهای سبز با تولید کربن صفر هستند که برای پروژههای آینده به کار گرفته خواهند شد.
منبع: maritime